Hållbar livsstil lever vidare

Vissa trodde att detta med "hållbar livsstil" var en övergående trend. När de i början av 2008 hade shoppat ett par ekologiska t-shirts så tyckte de inte att det var så kul längre. men så dök ju det här med vintage upp och hållbarhetstrenden letade sig vidare. Den fann sina underkategorier och fortsatte utvecklas.
Dela artikeln

Vissa trodde att detta med "hållbar livsstil" var en övergående trend. När de i början av 2008 hade shoppat ett par ekologiska t-shirts så tyckte de inte att det var så kul längre. men så dök ju det här med vintage upp och hållbarhetstrenden letade sig vidare. Den fann sina underkategorier och fortsatte utvecklas.

Vi på Camino var först ut i Sverige som renodlat magasin om hållbar livsstil. 2008 kom Kloka Hem - Johan Ehrenbergs tidning om hus, hem och inredning med bättre miljöhänsyn. Sedan kom EcoQueen - ett magasin inriktat mot främst kvinnor som gärna shoppar, men som vill göra det med mindre dåligt samvete. REKO - Kravs miljömagasin dök också upp och kom ganska snabbt att rikta in sig på ekologisk mat. Av de tre är REKO den som innehållsmässigt och uppläggsmässigt mest liknar Camino. Alla miljötidningar har sina fördelar. Jag tycker alltid det är lika kul att läsa dem när det kommer ut ett nytt ex.

Men det stannar inte där. Sveriges television hängde på. "2020" körde igång hösten 2008. Nu har programledaren från 2020 - Anders Nord, en blogg på SVTs webbplats vid namn Ställ om! De andra tv-kanalerna har inte riktigt hängt med.

Sedan har vi bilagor och artiklar i de olika större tidningarna och magasinen. Ofta rätt likriktade och ospännande.

Norrköpings tidning/Corren börjar med en bilaga - Paus, med ekotänk, läser jag i Medievärlden. Det ska bli intressant att se.

På lördag ska jag träffa flera av medielandskapets hållbarhetsförespråkare på MiljöBloggForum i Stockholm. Jag ska föreläsa lite om hur just vi på Camino har gjort och hur vi använder oss av Internet och sociala verktyg. Ska bli jättespännande att träffa alla faktiskt.Miljöbloggarna håller på att bli en egen kategori som verkligen är här för att stanna.