5 visioner för att resa grönt i framtiden

Om vi spånar visionärt framåt finns tecken på att vårt resande kommer se väldigt annorlunda ut i framtiden. Frilansjournalisten Micha Van Dinther har hittat innovationer inom design och teknologi som kan ta det gröna resandet från utopi till verklighet.

1. Renässans för luftskepp

Hur en industri som är så beroende av olja ska klara sig när råvaran är knapp, är en frågeställning som skapat många veck i pannan hos världens främsta flygexperter. Flygtrafikens minskning är under de närmaste femton åren ofrånkomlig, hävdar Richard Gilbert och Anthony Perl i sin bok Transport Revolutions.
– Vi kommer inte att se slutet av flygindustrin till år 2025, men vi kommer att se en kraftig minskning av framför allt inrikesresor, berättar Richard.
Är det slutet på den årliga semesterresan? Inte alls, menar Giovanni Bisignani, verkställande direktör på flygbranschens internationella samarbetsorgan IATA. Istället utmanar han industrin i sin rapport om klimatförändringar: ”Under 50 år gick vi från bröderna Wrights flygmaskin till jetåldern. Potentiella byggstenar för att skapa en koldioxidneutral framtid existerar redan. Bränslecellsteknologin finns. Flygplan drivna av solenergi håller på att konstrueras. Och vi kan tillverka bränsle från biomassa, till exempel alger redan i dag.”Flygindustrins kanske främsta hopp står till ZEHST (Zero Emission Hypersonic Transportation), ett flygplan som påminner mycket om den numera skrotade Concorden. Airbus moderföretag EADS står bakom prototypen som drivs av en blandning av syre och vätgas (och som endast släpper ut vatten), och som i bästa fall kan tas i bruk om 40 år. Men då måste också själva vätgasen tillverkas förnybart.
Samtidigt som många i dag monterar bränslesnåla vingspetsar på sina plan, och flygbolag som Virgin Atlantic och Air New Zealand experimenterar med alternativa bränslekällor tillverkade på kokos- och babassuoljor, växer sakta men säkert ett helt nytt luftburet transportsätt fram. Eller ”nytt” är väl kanske att ta i, för visst minns vi alla fornstora dagars eleganta luftskepp. Dagens luftskepp är säkrare (man har bytt ut vätgas mot helium), billigare och effektivare än förr, och ligger helt rätt i tiden för slow travel-trenden. På ritborden ligger koncept som Aeolus, Hydrogenase, Manned Cloud och Stratocruiser samtidigt som det amerikanska företaget Aeroscraft håller på att testa sina luftskepp för fullt. Aeroscraft räknar med lansering under 2012.

2. Mobila hotell

Föreställ dig att vakna upp med utsikt över Eiffeltornet och Paris miljontals takåsar ena dagen. För att senare samma kväll tillbringa de sista minuterna av dagen på en nordafrikansk step, innan solen går ner bortanför horisonten. Designbyrån NAU presenterade nyligen sitt projekt Living Roof, en hotellkapsel som gör allt detta möjligt. Kapseln, som är en allt-i-ett svit med sovplats, matplats och badrum, placeras ut på utvalda platser – och kan när som helst lyftas bort till ett nytt läge. Samtidigt producerar Living Roof mer energi än den gör av med, bland annat genom att utnyttja vinden och solen. Dbox arbetar med samma tankar i sitt koncept Plunge Travel som går ut på att ”bo-pods” släpps ner från luftskepp på ställen som tidigare inte varit tillgängliga för mänskligheten. Det är denna typ av grönt tänkande som revolutionerat branschen, och skapat visioner om så kallade ”noll-påverkan-resorter”. Idén är att man från en dag till en annan ska kunna montera ner hela bygget, utan att lämna några som helst spår på omgivningen. Leonardo DiCaprios privata ö Blackadore Cay och andra koncept som Bird Island Project, Mosquito Island och Star Island har just sådana ambitioner.
På närmare avstånd finner man Vigilius Mountain Resort och Lagació Mountain Residence fullt integrerade och i samklang med den europeiska naturen i Dolomiterna. Även halvsvenska Six Senses i Thailand har på sin senaste resort Soneva Kiri utvecklat ekovillan. Den utsläppsfria prototypen står till grund för Six Senses framtida resort som är under utveckling. Den inflyttningsbara experimentverkstaden inkluderar, vid sidan om de lokalt införskaffade och helt giftfria byggnadsmaterialen, helt nya lösningar som till exempel användandet av vattenväxter för att rena vattnet i den privata poolen.

3. Gröna kryssningar

Dagarna då resenärer hade tid att lägga en vecka eller två på båtresan för att korsa Atlanten är förbi, då semestrar är begränsade till några veckor och businessresenärerna ser tid som pengar. Men kanske är det dags att börja tänka om, att exempelvis se båten som ett drivande kontorscenter på vatten, där tele- och internetkommunikationen gör att arbetet är ”business as usual” i väntan på att man anländer till sin destination. Intresset för kryssningar i Skandinavien ökar, samtidigt som FN:s klimatpanel rapporterar att fartygen släpper ut mer koldioxid är man tidigare trott. Men även kryssningsföretagen börjar ta ansvar för världen. Royal Caribbean har investerat många miljoner i sitt save the waves-program som bland annat drar ner på energiförbrukning och begränsar avfallsutsläpp. Hurtigruten och MS Fram hälsar med jämna mellanrum välkommen ombord till något så ovanligt som en klimatresa. Resan går mot Svalbard, en plats där man kan upptäcka klimattrenderna på ett tidigt stadium, och som blivit en viktig symbol i klimatdebatten. Om man ska lyckas få gängse resenärer att återvända till havs krävs dock andra knep. Båtar måste bli snabbare, snyggare och grönare. Ett alternativ för framtiden skulle kunna vara Skysails som jobbar med en slags drake för att med hjälp av vinden kunna dra ner på bränsleförbrukningen med upp till 50 procent. Superjakten Soliloquy som en så länge bara är en idé på ett ritbord, drivs av vinden och solen. Tack vare dess strömlinjeformade design och lyxiga interiör skulle Soliloquy även kunna frälsa de mest inbitna jaktfantasterna.

4. Ekosemester till rymden - är det möjligt?

”To go where no man has gone before.” Att tala om rymdresor känns fortfarande lite Star Trek-overkligt, men faktum är att reseformen är över oss på allvar inom kort – och att intresset för en intergalaktisk tur än så länge inte verkar sina. Virgin Galactic har i skrivande stund sålt närmare tusen biljetter till sin rymdfärd – med ett pris på 200 000 amerikanska dollar styck. Richard Branson, Virgin Galactics verkställande direktör, har tagit hjälp av arkitekten Norman Foster för att skapa en "ekodesignad" flotta som ”smälter in i miljön”. Där har vi skalet. Även när det gäller koldioxidutsläppet som blir mindre än en transatlantisk flygning, har de tänkt efter. Men den stora frågan i dagsläget är energi – något som det krävs ofantliga mängder av för att slunga ut farkosten i rymden. Richard säger sig jobba på problemet. Vi talade med John Westfield, chef för avdelningen för resor på outsourcingföretaget WNS och med tio års erfarenhet från flygindustrin, om hur nära vi faktiskt är ”the final frontier”.
– Förr hade vi Concorde, vilket var ett omtyckt alternativ även om endast ett fåtal hade möjlighet att nyttja den. Långt innan Concorde-olyckan talade en del bolag om utvecklandet av supersoniska och suborbitala flygalternativ [plan som går snabbare än ljudhastigheten samt passerar gränsen där jordens dragningskraft upphör]. En rutt där folk verkligen skulle vilja betala för en sådan lösning är till exempel turen New York–Tokyo. Vissa sådana initiativ kommer troligtvis att ta form framöver, det är bara att se till Virgin Galactic som drar igång med sina rymdfärder inom några år. Hållbarhetsprestandan kan dock knappast anses vara utredd ännu...

5. Snabbtågen som konkurrerar ut flyget

För att flygindustrin ska kunna minska behöver framför allt tågtrafiken kunna fånga upp passagerarna, och då framför allt på inrikessträckor.
– Vi samlar på oss koldioxid för de längre resorna, och drar ner på kortare flygresor som istället ersätts med tåg, säger Ed Gillespie, ägare till den gröna kommunikationsbyrån Futerra i London.
– Det har gång på gång bevisats att snabbtåg som är pålitliga och attraktiva gör att folk slutar flyga – se bara på tågen som trafikerar sträckorna London–Paris och Barcelona–Madrid, som har blivit oerhört populära.
Richard Gilbert och Anthony Perl tar resonemanget ett steg längre, och menar att världens största flygplatser på sikt kommer att omvandlas till ”intermodal hubs” – intermodala hubbar – som knyter ihop flygsträckor, vägar, räls och hamnar för en smidigare och miljövänligare transit. Inom EU arbetas det just nu för att lägga grunden för ett större samarbete mellan länderna, vars tågsystem hittills i hög grad varit separerade system. En av följderna är att nattågen försvinner allt mer. För flyget ser situationen helt annorlunda ut. Det finns hundratals sajter där du kan jämföra priser och boka biljetter vart du än ska. Tills dess att systemet blir sammanlänkade går det att använda den privata tjänsten Tågbokningen.se eller tyska Bahn.com (på svenska) för hjälp med att boka tågbiljetter till Europa.
"Supersnabbtåg" Magnetic levitation förutspås, med sin höga hastighet driven av magnetism, bli framtiden för transport i bland annat Japan, Kina och USA. Tekniken går ut på att lyfta, styra och driva tåget med hjälp av magnetism, vilket ger en snabbare, tystare och mindre energikrävande resa.