KonMari - en magisk rensarresa

Att rensa har blivit en folksport och hetast just nu är den japanska organiserings- och rensargudinnan Marie Kondo, vars böcker säljer i miljontals. Vi har träffat Sari Karlsson, en av den svenska KonMari-rörelsens företrädare för att försöka förstå rensandets magi.
Dela artikeln

Sju miljoner. Så många exemplar har sålts av boken The Life Changing Magic of Tidying Up: The Japanese Art of Decluttering and Organizing. Författaren, den japanska städgurun Marie Kondo, reser världen runt för att lära ut sin metod för att få ordning i hemmet och miljontals följer hennes metod och filosofi, och många menar sig ha fått fantastiska resultat. Ett tecken på populariteten är att det nyligen även släpptes en manga-version av boken.

Hemma hos Sari Karlsson i Landvetter utanför Göteborg ser det ut ungefär som hos andra, fast lite mer undanplockat och organiserat. Sari startade i april år 2015 Facebookgruppen KonMari Sverige, som i skrivande stund har nästan 7000 medlemmar. Sari är en uppskattad gruppmoderator som berömmer, peppar och inspirerar medlemmarna med intressanta artiklar, och gruppen benämns av flera medlemmar som “bästa gruppen på Facebook”. Sari berättar om hur hon startat sin KonMari-resa.

– Jag tyckte att jag höll rätt bra ordning hemma, men så flyttade vi till ett hus och fick barn och massa plats. Vi behövde inte längre slänga något, det fanns ju alltid plats. Men det blev ständigt fler saker: från dagis, julklappar och presenter. Jag gillar böcker, pennor och papper och stickar, virkar och broderar. Lite i taget blev det mer och mer saker och fullare och fullare i skåpen och vi behövde mer förvaring. Jag tror att det var så i samhället på något sätt…

Sari har haft svårt att slänga saker som fungerar eller är hela, hon vill inte slösa med resurser, har egen kompost och återvinner saker. Hon lärde sig städrutiner via FlyLady-metoden, som bland annat handlar om att planera städningen och fokusera på olika rum olika dagar.

– Jag städade och städade men det blev aldrig bättre.

Då hörde jag talas om Marie Kondo och den så kallade KonMari-metoden och vi var några som var intresserade, köpte boken på engelska och började snacka. Så startade vi en grupp på Facebook. Jag tycker det är roligt att coacha andra. Att försöka förstå deras problem och hitta en lösning.
– Det tog mig ungefär ett och ett halvt år att bli klar med hela min KonMari-resa, med huset, garaget och trädgården.

KonMari-gruppen började med en elva-veckors utmaning, men de flesta tyckte att det gick för snabbt, särskilt om de hade hus. En del hade ärvt gårdar från flera olika håll och hade fulla garage med grejer och vissa var sjukskrivna eller hade olika kroppssmärtor som gjorde att det tog längre tid. Men för en del var det precis den push som behövdes för att få det gjort. Sari berättar om en av dem som var med i början, som körde igenom hela huset på elva veckor.
– Hon är driven och fick med hela familjen, så de köpte bara pizza och rensade, rensade, rensade, säger Sari och skrattar.

Det är uppenbart att Facebookgruppen betyder mycket för Sari.
– Gruppen är bra för att samla fler som vill samma sak. Jag sitter en stund inför varje helg och går igenom inlägg. Och så svarar jag på inlägg som ingen annan svarat på. Jag tycker det är så tråkigt om folk lägger upp något och ingen kommenterar. Ibland ser jag också att diskussionerna barkar åt helt fel håll, då får jag gå in och styra upp lite, säger Sari och ler.

När gruppens medlemmar erbjöd sig att betala delar av kursen för att bli KonMari-konsult i USA, som Sari gärna ville gå men som var dyr, blev hon väldigt rörd. Nu är hon anmäld och antagen till kursen senare i höst.

Hemma hos Sari är det absolut inte helt minimalistiskt. När vi drar ut hennes lådor ser vi dock att allt är organiserat och vikt på speciella sätt. Likaså i garderoben där alla kläder förvaras.

Att vika kläder och tyger på ett speciellt sätt är karakteristiskt för Marie Kondos filosofi.

I övrigt är det som särskiljer KonMari-metoden från övriga städ- och organiseringsmetoder fokuset på kategorier snarare än “ett rum i taget”. Du startar med kläder, tar fram alla kläder du har, från garderoben, vinden, hallen etcetera och så tittar du på varje plagg: “glittrar” det för dig, eller känns det inte bra att ta i det? Är det dags att skänka vidare så tackar du för den här tiden och rensar ut. När du är klar med kläder går du vidare till böcker, papper, hobbyartiklar och så vidare (se lista i slutet av artikeln).

– Direkt efter att du rensat ut ska du göra dig av med sakerna (skänka) och helst så snabbt som möjligt. Många vill sälja vidare, men Sari avråder från det på grund av att det ofta kan ta lång tid. Vill du sälja så sätt ett lågt pris så du snabbt blir av med det, är hennes råd.

KonMari handlar inte om minimalism, även om flera i gruppen har gått mot en mer minimalistisk livsstil efter att ha tagit till sig metoden. Och många vittnar om att deras liv blivit bättre, de känner sig lyckligare och friare.

– Det finns forskning som mäter aktiviteter i hjärnan. Alex Corb, en forskare på UCLA, har kopplat elektroner till hjärnan på människor för att titta på vad som händer när du tar ett beslut. Han har sett att du får lyckokänslor, kroppen producerar dopamin. Ett beslut behöver inte ens vara bra för att du ska må bättre, det räcker med att det är tillräckligt bra.

KonMari-metoden handlar just om att ta beslut kring vad du vill ha i ditt liv. När rensningsprocessen är genomgången är det många som går vidare och tittar på sina finanser, sociala medier-flöden, digitala fotoalbum, vänner och aktiviteter. Det tycks nästan vara beroendeframkallande.
– Tänk att städning och rensning kan vara så kul, skapa sådan gemenskap och, framför allt, få oss att omvärdera vad som är viktigt i livet, säger Sari.

Till vardags jobbar Sari på Sigma som projektledare men sneglar nu också på att kanske kunna extrajobba lite som KonMari-konsult. Sari är dock mån om att berätta att hon inte är alltför strikt. KonMari-metoden är strikt, men Sari menar att man måste ta de delar som fungerar för en själv och inte tvinga in sig i en mall som inte passar.
– Marie Kondo hade inga barn när hon skrev första boken, hon har själv blivit mjukare och mer flexibel efter att barnen kom.

För den som har barn vet hur svårt det kan vara att skapa och hålla ordning, och att inflödet av saker är konstant. Saris råd är att fokusera på sina egna saker innan man går igenom barnens eller sin partners saker.
– Låt barnen vara med när ni går igenom deras saker. Jag tror inte på att bara slänga barnens saker utan att fråga dem, om de inte är väldigt små. När de har varit med ett tag så lär de sig hur man kan tänka.

Sari jämför med en Montessoriskola, där barnen inte har så många leksaker utan mer kreativa saker. Har man dessutom lite mindre yta kanske barnen själva inser att de inte kan ha för många saker.
– Vill man hjälpa någon annan att rensa så är det bästa sättet att lära den tänka i kategorier. Sedan måste man försöka leva sig in i den andres värld, ta på dens saker och försöka förstå hur den känner när den håller i sakerna. Min man exempelvis gillar sladdar mer än jag och han gillar att känna sig teknisk. Då försöker vi gemensamt att hitta ett bra hem åt sladdarna så jag vet vart jag ska lägga dem när jag hittar någon.

– För mig handlar det om så mycket mer än att bara städa, det handlar om att se vad som är viktigt i livet. Man tar aktiva beslut, vilket jag tycker är viktigt.

Sari menar att varje gång du tar i en sak så känner du efter.
– Känns detta bra? Nej det gör det inte. Tack och adjö.
Hon likställer det med att lämna en partner eller relation. Man tackar för den tid man haft tillsammans, men släpper taget och går vidare.
– I processen så bearbetar man massa saker och känslor, så det blir som att man även rensar bort de negativa känslorna.

Marie Kondo praktiserade i ett Shinto-kloster när hon var yngre, så det japanskt filosofiska (som feng shui bland annat bygger på) finns med.
– Marie menar att allting har en själ. Hos saker du inte rör vid stagnerar energin. Hjärnforskning visar att när vi tar i saker så händer det saker i våra känslocentra i hjärnan, säger Sari. Det är inte saken i sig som har energin, men saker påminner hjärnan.

Sari visar upp sin sentimentala hylla med foton och barnens teckningar. Dottern håller på att bygga ett landskap och Sari betonar att det är viktigt att låta alla få vara kreativa och göra färdigt saker. Inte gå in och slänga något som är mitt i en process.
Hon går vidare in i tvättstugan och visar lådorna där träningskläder ligger vikta och träningsväskan står färdigpackad. Här viker hon alla kläder medan hon lyssnar på ljudbok, så lägger hon dem i en låda och tar med dem upp till rummen. Hon tittar så de är hela och rena och inte har några noppor.
– Städning och organisering är livskunskap, det är sorgligt att vi inte får lära oss hur man gör.

Efter KonMari-resan har Sari tagit sig an andra processer. Pengarna hon sparar på att inte längre köpa massa grejer har gett ekonomiskt utrymme.
– Jag har rensat bort amalgam i tänderna, och opererat min ögon så jag slipper glasögon.

Hon har rensat bland mail och nyhetsbrev, som bara ger köpimpulser.
– Behöver jag en ny tröja så köper jag den, jag vill inte bli påverkad av reklam. Jag tänker väldigt annorlunda idag kring vad jag lägger tiden på.

Saris bästa tips:

  • Målbilden är grunden.

  • Gå med i en grupp och prata med andra.

  • Gör det till en fest. Fira framgångar.

  • Köp inte något nytt under processen. Du upptäcker saker när du rensar och ser det med nya ögon.

  • Tänk inte på förvaring under resans gång, utan ta tag i det när du är klar.

  • Gör ditt eget först. Tvinga ingen annan.

  • Sortera enligt kategori, ej rum.

  • Gör det fint. Ditt hem ska vara som ett 5-stjärnigt hotell.

KONMARI-METODEN

  1. Läs boken The Life Changing Magic of Tidying up: The Japanese Art of Deculuttering and Organizing.

  1. Skapa en målbild.

  1. Rensa enligt kategori, inte efter bostadens rum.

  1. Lägg fram allt du har inom en kategori.

  1. Fråga dig för varje sak: skänker detta mig glädje, glittrar det för mig?

  1. Hedra dina ägodelar. Det du inte längre vill behålla kan du tacka av.

  1. Leta inte förvaring förrän allt är klart.

  1. Vik kläder och tyger.

KATEGORIER

  1. Kläder

  1. Böcker

  1. Papper

  1. Komono - diverse på japanska. Detta är allt annat du har hemma. Komono delas upp i underkategorier men den ordningen är inte strikt. Underkategorier kan vara CD-skivor, kaffekoppar, dukar, elektronik, köksgeråd, smink, städmaterial, hobbymaterial, tavlor med mera. Allt du har i hemmet skall gås igenom.

  1. Sentimentalt.