Nu kommer de supergröna

Dela artikeln

Marknadsförare gillar som bekant att komma på nya målgrupper. Efter Lohas kommer nu super greenies, en grupp som det är utmärkt att sälja ekoprylar till. Men är det verkligen bra att dela upp oss i konsumentgrupper?

Jag är på väg till den amerikanska kontinenten och passar därmed på att rapportera från ekofronten från det stora landet i väst. Resultatet kommer i julnumret av Camino som kommer att ha som tema Den nya amerikanska drömmen.

Vi har länge hört talas om LOHAS-rörelsen (och skrev om den Japanska grenen i det aktuella numret av Camino). Lifestyles of sustainability and health är en målgrupp som är ytterst attraktiv för företag att prångla ut ekoprylar till. Det är människor som är medvetna om såväl sitt eget välmående som om omvärlden. En ganska sund individ på flera sätt.

Nu pratas det om begreppet "super greenies", en ny så kallad etisk elit. Det handlar om människor som är "rika, kräsna och miljömässigt medvetna", skriver MiljöAktuellt. Denna grupp har skapat en marknad för gröna lyxprylar huvudsakligen i USA. Begreppet kommer från en rapport som analysföretaget Scarborough research i USA gjort.

Rapporten säger att fem procent av den vuxna befolkningen tillhör "super greenies" och det baseras på att de är engagerade i tio eller fler aktiviteter som har någon koppling till hållbar utveckling*. Majoriteten är demokrater, politiskt aktiva, fysiskt aktiva och höginkomstagare. Och dessutom är de flest i San Fransisco.

Jag ska besöka San Fransisco under min USAvistelse och kommer se om jag tycker det stämmer. Men baserat på tidigare besök kan man se att det är en av de mest moderna, liberala och gröna städerna i USA. Och också den staden som är mest likt Europa. Här kan man iallafall cykla...

Jag förstår behovet av att klassificera och dela upp människor i grupper. Det gör det hela lite mer överskådligt. Framförallt förstår jag att reklambyråer och kommunikationsbyråer gör det. Men själv får jag lite avsmak i munnen av att bli kallad Lohas eller super greenie (även om jag till stor del förmodligen passar in på dem) , eftersom det reducerar mig till en konsument som det ska säljas saker till. Och att jag känner mig tvingad att passa in i en mall. Men om det leder till att vissa människor känner en identitet och tillhörighet, i ett bra sammanhang, så är det kanske bara bra. Eller vad tycker ni?

* återvinning, hushållning med resurser, miljöbil, cykling etc