Midsommar med elbil

Dela artikeln

2007 skrev jag en notis i Camino magasin om den norska elbilen Th!nk City som då var på väg ut på marknaden. Då kändes det väldigt avlägset att själv ratta en elbil, men tre år senare har det blivit verklighet genom att jag gått med i en elbilspool som drivs av företaget Move About.

Norge ligger långt före Sverige på elbilsfronten med två inhemska tillverkare och många elbilar som rullar på gatorna i Oslo. I Sverige har det varit nästan helt tyst med undantag för diverse entusiaster och rapporter om kommande modeller från de stora tillverkarna – modeller som fortfarande ligger en bit in i framtiden. Men så dök företaget Move About upp på Lindholmen i Göteborg för ett år sedan med en elbilspool riktad mot företagsparken Lindholmen Science Park. Ingemar Gustafsson och jag var där och gjorde reportage i höstas, provkörde Th!nk City som är den elbilsmodell de jobbar med initialt och lovordade initativet.

För ett par månader sedan öppnade de poolen för privatpersoner på kvällar och helger. Jag och U högg direkt och blev världens första privatmedlemmar i en elbilspool. Under midsommarhelgen, som avnjöts på Hyppeln i Göteborgs skärgård, provade vi en bil för första gången.

När man går med i poolen får man ett nyckelkort och ett lösenord för bokning som sker på Move Abouts webbplats. En kvart innan den bokade tiden får man ett sms som talar om vilken av de fyra bilarna man får. Bilarna står uppställda på parkeringen utanför Lindholmen Science Park och för de göteborgare som åker Älvsnabben från stan till Hisingen är det bara någon minuts gång från färjeläget. Mycket smidigt.

För viktens skull är Th!nk Citys kaross i plast och bilen kan se aningen plastig ut – men det gör den också ganska charmig. För att uppfylla säkerhetskraven finns metallbågar innanför skalet. Bilen är automatväxlad och för mig som bara kört automatväxlad bil vid något enstaka tillfälle tidigare kunde detta kännas lite ovant. Jag är ingen expert men mitt antagande är att elmotorer aldrig har växlar i traditionell mening.

En annan skillnad mot bensinbilar är att elbilar inte har någon koppling. Med endast gas och broms blir bilen väldigt enkel att köra och man kan inte få – som vi säger i Göteborg – käringstopp. Till en början hade jag dock problem med krypkörning eftersom bilen reagerar omgående på gasen och tar klumpiga skutt framåt. Senare insåg jag dock att bilen rullar i mycket låg fart utan att man trycker gasen och då blev även krypkörningen mjuk. Mindre charmigt är också att bilen är tung att svänga i låga hastigheter – jag blev osäker på om detta är en egenhet till följd av eldriften men den tycks alltså sakna servo.

I övrigt är det en pigg liten bil som man blir upprymd av att köra. Upp till 70 km/h accelererar den vassare än de flesta bilar och gör man en grej av det är man alltid först iväg från rödljusen. Mycket rolig och effektiv i stadskörning alltså, ute på landsväg hänger den med rimligt men blir seg uppåt 90-100 km/h.

Batterierna är av typen sodium-nickel-klorid och på en laddning kör man 17 mil. När man hämtar bilen får man också med sig en laddkabel så att man kan ladda upp bilen, i vilket vanligt vägguttag som helst. Att ladda från 0 – 100 procent tar cirka 13 timmar. Motorn är på 30 kW och av typen 3-fas asynkron (vilket inte säger mig så mycket...)

Bilen saknar baksäte men har ett rejält lastutrymme. Vi bunkrade upp festmat för midsommar, körde ut några sittmöbler och ett högtalarpar och hade flera stora väskor med packning med oss, allt samtidigt, utan problem.

För medlemskap i elbilspoolen betalar man som privatperson 124 kr (inkl moms) per månad, halva priset för studenter. Sedan tillkommer 59 kr / timma, 169 kr / hel kväll eller 499 kr / helg, vilket är fasta kostnader utan ytterligare tillägg eftersom bilarna drivs på el.

Efter succén på Lindholmen planerar Move About att lansera publika elbilspooler på fler platser i Göteborg och därefter även andra större städer. Jag ser mycket fram emot detta och önskar Move About lycka till – framtiden är definitivt eldriven!

www.moveabout.se

Johan ErlandssonEcoprofile som också firade midsommar på Hyppeln tog sig också till ön med eldrift, på elkonverterad lastcykel. Lite om det här.