Ingemar Tigerberg
Jag är helt svettig. I ett hysteriskt tempo hade vi genomfört vår andra flytt på ett halvår, och att flytta med småbarn är inte direkt det mest bekväma man kan göra. Flyttlådor och grejer överallt. Superspännande för småbarn såklart, att packa upp alla prylar från lådorna, sprida ut dem över hela lägenheten, gömma sig i lådorna, hoppa på dem och klättra runt i allt bråte.
Men i mitt sinne råder totalt kaos! Prylar överallt! Minimalisten i mig gör att jag är på randen till vansinne.
Efter flera dagars flytt- och rensningsslit på dygnets alla vakna timmar började vi så smått se ljuset i tunneln. Trots att vår familj definitivt inte är några samlare, snarare tvärtom, hade jag tappat räkningen på hur många vändor till den lokala second hand-affären jag hade åkt med grejer, pryttlar och textilier. Att rensa är skönt, men som med allt arbete vill man att mängden ska kännas hanterbar.
Med barn följer ett nästintill oförklarligt inflöde av saker där hemmet blir som en slags ”säckstation”. De som kan sina tågtermer vet att det innebär ett osmidigt trafikflöde. Från en säckstation måste tågen åka tillbaka till samma håll de kom ifrån för att ta sig därifrån. Man kan kalla det för dålig cirkulation.
”Tygpåsar som man får i all välmening från butiker och event för att göra miljön en tjänst hade vi säkert 40 stycken av!
Men nu började vi alltså se slutet på prylslitet. Den sista överfulla påsen som jag packade för utresning innehöll enbart tygpåsar. Tygpåsar som man får i all välmening från butiker och event för att göra miljön en tjänst hade vi säkert 40 stycken av! Det materiella överflöd vi lever i skapar sådan ironi.
Hursomhelst, jag stiger in i trappuppgången, utmattad men lättad efter vad jag hoppas vara min sista second hand-tur på ett bra tag, när jag ser något hänga på vår dörr. Det är en välkomstpresent från vår hyresvärd: en liten handduk, i en tygpåse ...
Den industriella logiken tillsammans med globalisering har gett oss decennier av sänkta priser på prylar. Och vi köper dem, i en ständigt ökande takt. Resultatet är att våra hem svämmar över med grejer. Men som med de flesta behov finns också de som ser affärsidéer. För att hjälpa mig navigera i överflödet kontaktade jag Brita Hahne, som driver Smpl, ett företag som hjälper människor att rensa och organisera.
– Vi handlar alldeles för mycket saker och vi gör oss inte av med dem. Detta hör ihop. Som stressad tenderar man att shoppa och unna sig saker. Det blir en ond cirkel, man hinner inte göra sig av med sakerna eftersom man jobbar mer för att ha råd med dem. Och då behöver man snart ett större boende, för att få plats med allt. Dessutom är boendet en viktig statusmarkör. Jag hoppas verkligen att människor inser vilket ekorrhjul de är inne i, säger Brita.
Hennes kunder är framförallt privatpersoner men också företag som behöver hjälp med organisering och rensning.
– Jag har jobbat på koncernnivå i Sandvik och Axfood. När större företag gör omorganisationer kan vissa anställda få upp till 25 procent mer att göra. En del får så mycket att det blir svårt att hålla den ordning man har haft tidigare. Då gör man gör bara sina ”måsteuppgifter” och det blir kaos bakom.
Brita beskriver marknaden för privatpersoner som växande men det finns fortfarande en liten tröskel för många att ta sig över. De flesta som anlitat Brita har varit barnfamiljer med bra inkomster.
– De flesta vet inte var de ska börja. Många fastnar när de rensar, börjar läsa någon tidning de hittar. Jag pushar på hela processen: 2–3 timmar i sträck orkar man med. Det är många jobbiga beslut. ”Välgörenhetshögen” är enklast. Då kommer sakerna till användning vilket känns skönt, säger Brita.
Jag är en anhängare av minimalism, frivillig enkelhet, simplicity eller vad man nu vill kalla det. Att förenkla och effektivisera är något som präglar både mitt jobb och min fritid. Det ger frid i sinnet och mer tid för det viktigaste: familj och vänner. Rensning medför att jag stärker medvetenheten om det jag äger, jag tvingas till en värdering av mina prylar. Ju längre jag har kommit i denna process desto mindre anser jag mig behöva – ribban sänks successivt. Men det innebär också att jag får ett starkare band till de prylar jag väljer att ha kvar. Jag uppskattar dem mer. Och så finns gråzonerna: Min surfbräda använder jag aldrig längre och den är ganska otymplig där den står i sovrummet, men den påminner mig om en del av mig själv som får mig att må bra.
Att intervjua brita som har rensning och organisering som heltidsjobb får mig att känna mig som ett fotbollstokigt barn som får lira med Zlatan. Kickarna jag får av att rensa brukar jag jämföra med den kick många får av shopping, men mycket starkare.
– Och hållbarare på så många sätt, poängterar Brita. Ordningen som blir hemma efter rensningen varar längre än kicken av att shoppa. Istället för att komma hem till en bomb som slagit ner så ser man rensad ordning. Det ger en längre effekt.
– De flesta brukar få blodad tand, fortsätter hon. Luftigheten känns befriande. En tjej berättade att hon fick mersmak efter att vi tillsammans rensat hennes garderob. Därefter tog hon sin mans garderob, hallen och förrådet. Hon fick energi att ta sig vidare i rensningen och berättade att hennes man knappt kände igen henne.
Men som med allt som ger kickar kan det skapa ett beroende. Undertecknads egen rensningsiver går ibland för långt och ger motsatt effekt – ser jag saker som inte används börjar det krypa i i mig, och jag får inte ro förrän de är borta. Jag har blivit rensningsknarkare. Vilka råd kan hon ge sådana som mig?
– Det finns olika personlighetstyper när det gäller ordning. Du är nog superordningstypen, allt har sin plats. Det kan gå för långt. Då brukar jag säga ”step back” – det är bara du i ditt sinne som tror att det blir den superordningen, säger Brita.
Att förenkla handlar om mer än att bara rensa. Hålla koll på inflödet är minst lika viktigt, att tänka till ordentligt innan man köper något. Att inte äga allt man behöver är en nyckel. Delningsekonomin och de kollaborativa tjänsterna erbjuder allt större möjligheter att slippa äga själv. Böcker lånar vi på biblioteket, bil har vi via bilpoolen, babyskyddet hyrde vi, våra kläder cirkulerar via second hand-butiker, snowboard-utrustningen ingår i alpresan. Skidstället går idag att hyra..
Det mesta hänger ihop: Att leva med färre prylar gör det enklare att leva utan egen bil. Att packa väskorna för en hel familj inför resor är inte alltid lätt, det tenderar att svälla över alla kanter. Men hur mycket av det man packar med används de facto på resan? Det minimalistiska synsättet hjälper till att bli medveten om vad man faktiskt behöver, vilket gör tågresorna mycket mer hanterbara. Att barnen inte blir lika nippriga av stillasittandet i en bil när man åker tåg är en bonus.
”Jag vägrar bli en av de där gubbarna som ångrar sig på sin dödsbädd för att han inte spenderade tillräckligt med tid med sina nära"
Att vinna tid för familj och vänner är min motivation. Jag vägrar bli en av de där gubbarna som ångrar sig på sin dödsbädd för att han inte spenderade tillräckligt tid med sina nära. Tidsmedvetenhet är viktigt – att lägga tid på rätt saker. Som företagare blir man extra medveten om att tid är pengar. Utöver att göra magasinet anlitas Caminos medarbetare ofta för att föreläsa eller skriva för andra medier. Jag har kontroll på hur mycket pengar som kommer in i företaget och hur mycket saker kostar. Att jag gått ner i arbetstid till 80 procent spär på insikten om tidens värde. Jag löser den dagliga motionen genom att cykla till och från jobbet. Det tar mig 30 minuter enkel väg, vilket bara är aningen mer än vad det skulle ta kollektivt. Men då har jag hunnit med träningen, varje vardag.
Räkningarna betalas via autogiro. Då slipper jag det sjukt tråkiga jobbet att hålla koll på datum och pilla framför datorn som jag ändå gör hela dagarna på jobbet. Många är rädda för att det ska bli fel och vill gärna dubbelkolla summan på fakturan. Min erfarenhet är att det väldigt sällan blir fel om man är kund hos företag som man litar på. Dessutom går det oftast att avbryta en autogirobetalning när man vill.
”Distraktion är koncentrationens antagonist"
Min fru jobbar natt, så en synkad digital kalender är centralt för att organisera livspusslet för både fritid och jobb. Vi använder automatiska påminnelser för att avlasta närminnet. Allt digitalt som är viktigt har antingen automatisk backup eller finns i molnet. Pushnotiser och meddelanden om uppdateringar är djävulens påfund – det gäller att ha en uppsättning grundinställningar för dina enheter som låter dig ha uppmärksamheten på det du företar dig. Distraktion är koncentrationens antagonist och gör dig mindre produktiv, du behöver jobba längre för att få uppgiften gjord.
Vi kan såklart ta bilpoolsbilen och storhandla men vi har hittat något mycket bättre: att handla mat på nätet. I den lättmanövrerade appen har vi sparat våra favoritvaror eller utgår från den varukorg vi handlade förra gången. På några klick har vi skickat iväg en beställning och nästa dag kommer någon och bär upp kassarna ändå in i lägenheten! Detta är inget mindre än en vardagsrevolution. Vi slipper spendera en timme i den gigantiska köpladan där stressade föräldrakollegor småspringer med sina kundvagnar. Inga rastlösa barn som vill ha godis, inget planlöst letande med lågt blodsocker och jag slipper gå en kilometer tillbaka till kyldisken om vi i kön kommer på att vi glömt smöret.
Det finns de färdigplanerade matkassarna med recept som uppskattas av många barnfamiljer, men som kräsna vegetarianer med barn med sällsynt extrem finkänslighet för detaljer passar det oss bättre att välja varor fritt. Att handla på det sättet kostar oss ungefär som i en mindre matbutik men tids- och energibesparingen är värd mer.
– Om du sitter hemma och handlar har du koll på vad som finns i köket. Det minskar impulsköpen, vilket i slutändan kommer att innebära att du slänger mindre mat. Dessutom får du bättre koll på vad allt kostar innan du betalar, säger Måns Danielson som medgrundat Mat.se.
Förutom att ”förenkla livet i vardagen” vill Mat.se gärna stoltsera med lösningar på flera miljöproblem. Maten körs ut kollektivt på en rutt som är logistisk optimerad vilket minskar matens klimatpåverkan betydligt jämfört med att handla med egen bil. Och eftersom det inte är en massa varor som ska se snygga ut i hyllorna blir det betydligt mindre mat som slängs. Deras egna siffror visar 0,5–1 procent svinn, att jämföra med en traditionell ”bra” matbutik på runt 3 procent.
Att slänga sopor kan vara tids- och energikrävande, inte minst hos en matkräsen barnfamilj. Så att minska matsvinnet är en förenklingsåtgärd i sig.
nästa steg för förenklingsbranschen borde vara att hitta mer attraktiva sätt att även få sin mat tillagad – hälsosam och miljöbra färdigmat till en rimlig peng ända fram till dörren. Eller varför inte ”folkkök” i skolornas matsalar, där man kan äta samma mat som lagats till lunch på kvällskvisten ihop med andra i området? Men här finns det många utmaningar för småbarnfamiljer som vår. Middagsstunderna hemma är nuförtiden inte direkt några harmoniska mysstunder…
En annan tjänst som jag hoppas på är närmare och smidigare återvinning. Nu måste vi kånka våra kassar en halv kilometer. Påsar som hämtas utanför dörren som i många länder i Europa, eller lag på att alla de vanligaste sorteringskärlen måste finnas i soprummen är några idéer.
Livspusselbefriande och tidsvinnande förslag ökar möjligheterna för människor att engagera sig mer i samhället – i politik, föreningsliv och i sin närmiljö. Själv har jag förmånen att arbeta med det jag brinner för, vilket gör att det mesta av mitt engagemang hamnar där. Just nu är jag dessutom ordentligt förälskad i min fritid – jag njuter av mina stunder med familj, vänner och för mig själv, så det ideella engagemanget får vänta, kanske när barnen blir lite äldre.
Alla har vi olika liv med olika behov, dessa tips passar naturligtvis inte alla. Men skulle jag skicka med ett råd är det att ordentligt tänka igenom och värdera din tid. Vad tycker du om att göra och vilka är dina energitjuvar? Var ärlig mot dig själv och skriv en plus- och minuslista. Därefter blir det enklare att prioritera på det allt mer dignande smörgåsbordet av förenklingstjänster.
Brita Hahnes förenklingstips
- Ta bort en sak eller två för varje ny sak du köper i ditt liv.
- Ge alla saker eller dokument ett hem eller en plats
- Märk mappar och lådor …
- Lägg tillbaka saker och dokument på sina platser.
- Ta 10 minuter i slutet av varje dag för att organisera dina tankar, ditt skrivbord eller hem, så ger du morgondagen en bättre start.