Färgfightern: Milis Ivarsson kamp för renare målarfärg

Hennes färgsystem har blivit hånat och utsatt för ryktesspridning. Hon har förlorat allt och fått gå under jorden men rest sig igen. Milis Ivarsson har ägnat sitt liv åt att slåss för renare målarfärg. Idag driver hon sin underjordiska kamp för äggoljetempera från Vekhyttan.
Dela artikeln

"Det finns de som stuckit ut hakan kortare än du gjort, som inte lever idag. Det är bra att du byter namn, håll det tyst några år. Jag skall inte bråka med dig.”
Året är 1996. I kamp med sina finansiärer har Milis Ivarsson tappat kontrollen över sitt färgföretag Ovolin, och dragit på sig stora skatteskulder. Men när hon bestämmer sig för att flytta ut i skogen och gå under jorden tillsammans med sin nya man förstår Kronofogden att allt inte gått rätt till och har överseende med skulderna.

"Jordpigmenten från italienska ler- och mineraljordar som
Av jord använder förekommer naturligt"

Oktober 2010. Med en bit kvar att köra tar asfaltsbeläggningen slut och en smal grusväg leder vidare till byn Vekhyttan några mil utanför Örebro. En lätt Vilda Västern-stämning ligger över de rödmålade gårdarna. I en väg-korsning i byns bortre ända pekar en minimal skylt ut vägen till Av jord, det företag som Milis Ivarsson startade 2005 efter att ha ägnat ett decennium åt att samla ny kraft. Tillsammans med sin man Rolf och dottern Frida Hafvenstein har hon byggt upp en verksamhet som säljer den miljö-vänliga färgen äggoljetempera direkt till konsumenter.
– Ägg är det enda naturliga ämne som kan bilda brygga mellan olja och vatten och som också oxiderar. Äggets struktur har kopplingsarmar mot vatten och mot fett. Det är det som gör att du kan göra till exempel majonäs, ägget är ett emulgeringsmedel. Det kan också oxidera och med hjälp av syre skapa en seg, hållbar struktur. Det som ger kulör i den etablerade färgindustrins färger är petroleumbaserade pigment som består av spjälkade molekyler. Dessa är inte farliga så länge de sitter på väggen. Men färgrester kan komma ut i vattendrag och in i näringskedjan och sprida sig. Pigmenten är så små att de barriärer vi har i cellmembranen inte stoppar dem. Forskare har visat att en del av dessa ämnen är cancerogena, andra allergena.
– Fotografen Lennart Nilsson har fotograferat blå, syntetiska färgpigment inuti hjärnan. Jordpigmenten från italienska ler- och mineraljordar som Av jord använder förekommer naturligt. De är stora och kraftiga och kommer inte in i cellerna. Förutom farliga pigment innehåller industrins färger lösningsmedel, konserveringsmedel och torkmedel med tungmetaller i.

Genom sin morfar, som var optiker och konstnär, fick Milis ett intresse för konst och färg redan som litet barn. Som tonåring bröt hon sig loss från familjens årliga sommarsemestrar i Italien och betade av alla de kända konstmuseerna på egen hand.
– På den tiden var det inte som idag när folk står i stora klasar och det sitter pansarglas framför tavlorna. Jag stod ensam inför Botticelli och Michelangelo, gigantiskt stora målningar som är 500 år gamla och målade med äggoljetempera.
Milis blev förförd och sedan dess är hennes liv sammanvävt med äggoljetemperans mysterier. Till en början handlade det om att kunna måla konst på temperans villkor, sedan om att föra ut den brett i samhället som en modern målarfärg för arkitektur. Efter studier i Lund flyttade hon till Karlskoga och fick barn. Hon försörjde sig på att sy kläder och undervisa på folkhögskola och jobbade vid sidan av med att undersöka jordpigment och lära sig om byggbranschen.
– I mitten av 1980-talet började jag känna mig färdig med ett system som kunde ersätta plastfärgen på väggarna i skolor, dagis, sjukhus och andra offentliga miljöer. Jag påbörjade ett arbete med att bygga upp en färgfabrik. Jag stred med utvecklingsfonder och näringslivskontoret i Karlskoga och Boforsstiftelsen och Länsstyrelsens olika fonder och facket och fan och hans moster för att få igång verksamheten.

"Även om det inte var bevisat så fanns det en klar
uppfattning redan för 25 år sedan att det var
mycket problem med de vattenbaserade färgerna"

2010 igen. Av jords färgbutik och färgateljé är inhyst i en 200 år gammal bergsmansgård. Inredningen är enkel och avskalad, väggarna är målade i olika ljusa nyanser med tempera. Milis och Rolf dricker kaffe och äter frökusar med ost till frukost. De hade sällskap redan som 17-åringar men sågs sedan inte på 35 år.
– Vi träffades igen 1996 och blev störtförälskade i varandra. Efter en vecka bestämde vi oss för att gifta oss.
Utanför bräker familjens får lite lojt. Det är dagen efter att SVT:s Rapport sänt ett inslag om att forskare i Karlstad kommit fram till att ämnen i vattenbaserad väggfärg ökar risken för astma hos barn.
– Även om det inte var bevisat så fanns det en klar uppfattning redan för 25 år sedan att det var mycket problem med de vattenbaserade färgerna. I slutet av 1980-talet fick jag i uppdrag av Karlstad kommun att tillverka färg och måla 32 daghem. Det var mitt första stora uppdrag.

Milis kamp för finansiering av färgfabriken i slutet av 1980-talet syntes i media. När ansökningarna till länsstyrelsen låg inne gjorde Nerikes Allehanda ett reportage om Milis under rubriken ”Möt en modern häxa”. Reportern hade kommit ut på natten och tagit en bild med månen över huset.
– Nerikes Allehanda gjorde ytterligare ett reportage med en bild på mig och en bild på dåvarande landshövdingen Sigvard Marjasin. På bilden såg Marjasin ut som en liten Hitler nästan, och så stod det ”Kampen mellan makten och kreativiteten”.
Bakgrunden var möjliga kopplingar mellan Marjasin och de som satt i länsstyrelsen och beviljade olika typer av företagsstöd och Bofors som på den tiden ägde Nobel Industrier som i sin tur ägde Nordsjö färg. Några pengar från länsstyrelsen blev det inte. Men till slut beviljades ett mindre banklån och Milis tvingades sätta sin gård i pant.
– Kort därefter levererade vi färg för över en miljon kronor till en ombyggnation av Sjöbefälsskolan i Stockholm. Vi hade uppdragen men inte resurserna att leverera eftersom vi inte hade någon likviditet i bolaget. Vi kunde varken köpa material eller betala löner. Men vi levererande ändå till slut och vi fick ett antal stora jobb till.
Den stora efterfrågan på Ovolins färg tvingade fram en annan finansiering. Resultatet blev till slut ett antal finansiärer, som Milis egentligen inte valde. Alla var tunga, meriterade affärsmän inom byggsektorn som var vana att få sin vilja igenom.
– När jag tog i hand med en av dem första gången sa han ”det är lika bra att du lär dig, att när du tar i hand med någon i byggbranschen, då skall du räkna dina fingrar efteråt...”

Under början av 1990-talet var Ovolin uppe i en omsättning på sju miljoner och började ta marknadsandelar från de stora färgfabrikanterna, Nordsjö, Alcro och Beckers. Men plötsligt började målarna ifrågasätta äggoljetemperan.
– De sa att "den här färgen kan vi inte måla med eftersom de hört att den kan sprida både salmonella och aids, genom äggen." De hade hört att det är ägg som kommer från Baltikum som används i färgen, som inte är godkända som människoföda där. I själva verket användes ett säkerställt äggpulver från Skara, samma som användes i storkök. Milis fick också höra att färgen tog så mycket syre i oxidationsprocessen när den torkar, att målarna kunde svimma av syrebrist. Och att färgen torkade så långsamt att insekter hann lägga ägg i den.
– Man skall sörja för god ventilation för att färgen skall oxidera bra, men att målarna skulle ha svimmat är struntprat. Och färgen är yttorr på tjugo minuter. När jag kom upp till Norrland så sa de att det var i Skåne någonstans som målarna svimmat, och tvärtom. Exakt samma sak dök upp på flera ställen, det var så jag förstod att det var planterade rykten.

Milis slogs också internt med Ovolins finansiärer. I en uppgörelse som skulle reglera en tidigare lånesituation manövrerade de ut henne genom att åsamka henne skatteskulder på mer än en halv miljon kronor.
– Det fanns ingen möjlighet att kunna betala den skulden med den lön jag hade. Det var de cyniska gubbarnas sätt att knäcka mig och göra mig foglig. Jag kämpade på men fick hjärtproblem i början av 1995 och sjukskrev mig. Jag gjorde mig onåbar och gick inte tillbaka till jobbet. Milis flyttade till Vekhyttan, levde enkelt och arbetade inte mycket. Hon hade tidigare varit i kontakt med Nirvan Richter, möbelföretaget Norrgavels grundare. För en bomässa i Stockholm 1998 hade Milis ett uppdrag med färgsättning av två lägenheter som de möblerade.
– En man kom fram till mig på mässan och frågade ”Lever du? Ryktet säger att du är död”, och så presenterade han sig som marknadschef på ett av de stora färgföretagen. Vi satt ned i tre timmar och pratade och han bekräftade att anställda på företaget hade planterat ryktena om äggoljetemperan och betalat pengar för det. Han talade också om att de som gjort detta fått lämna företaget.

2005 startade Milis Av Jord. Det nya företaget skiljer sig från Ovolin på flera sätt. De arbetar inte mot måleribranschen utan mot slutkonsument. De blandar ingen färg själva utan säljer den i kit med pigment och linolja till kunden, som själv får köpa till ägg. Och företaget skall växa långsamt, så att de hinner bygga upp strukturerna och kan ta hand om kunderna.
– Vi är fortfarande väldigt små men har börjat växa. Jag undrar hur stora vi kan bli utan att vi går över gränsen igen. Det gäller alla företag som kommer upp med olika alternativa, rena produkter. När går man över gränsen? Vad gör de stora företagen idag för att mota de som kommer underifrån?

Fakta

Äggoljetempera
Tempera betyder blanda på latin. Äggoljetempera är en blandning av ägg, linolja och vatten. Som färgämne används jordpigment. Av jord tillsätter varken lösningsmedel eller konserveringsmedel och färgen är därför en färskvara som är helt oskadlig för miljön. Äggoljetempera kan användas både ute och inne på i princip alla underlag, på såväl väggar och tak som möbler.

Pigment
Pigment är små partiklar som fungerar som färggivare i färg. Pigment kan vara petroleum-, eller tungmetallbaserade eller naturliga i form av jord- och mineralpigment. Dessutom finns fabrikstillverkade mineralpigment.

Jordens färg
Tillsammans med sin dotter Frida Hafvenstein har Milis skrivit boken Jordens färg, ett digert verk om jordpigment i äggoljetempera som de gav ut på eget förlag 2005.