Fem virala succéer med budskap

Plötsligt får något vingar på sociala medier och flyger runt den digitala planeten. Camino har ­snappat upp fem inlägg med ­viktiga budskap som lyckades med det många eftersträvar.
Dela artikeln

@always_brand
Youtube 26 juni 2014

”Using #LikeAGirl as an insult is a hard knock against any adolescent girl. And since the rest of puberty’s really no picnic either, it’s easy to see what a huge impact it can have on a girl’s self-confidence. Making a start by showing them that doing things #LikeAGirl is an awesome thing!”

Företaget som är mest kända för sina bindor samlade in till en casting där barn och ungdomar fick direktivet att ”springa som en tjej”. Skillnaden i hur barn och tonåringar tolkade denna uppmaning var slående. Ungdomarna sprang tillgjort extra ”fjantigt” med armarna flaxandes, medan barn som fick samma ­uppmaning sprang så snabbt och kraftfullt de kunde. Med kampanjen #likeagirl vill Always uppmärksamma denna slående skillnad, vad det kommer ifrån och återta betydelsen av vad det innebär att göra något ”som en tjej”.

Videon har visats nästan 66 miljoner gånger på Youtube och har blivit nominerad som en av de mest framgångsrika marknadsföringskampanjerna online.

@IsabellaLovin
Twitter 3 Februari 2017

”Just signed referral of Swedish #climate law, ­binding all future governments to net zero emissions by 2045. For a safer and better future.”

Klimatminister Isabella Lövins kaxiga bild drev uppenbart med USAs president Donald Trump som vid flera tidigare tillfällen poserat på exakt samma sätt, då omgiven av enbart män. En av bilderna på Trump var på det tillfälle då han undertecknade en order om att dra undan stödet åt organisationer som stödjer abort.

Isabella Lövins undertecknande gällde Sveriges klimatlag som slår fast att Sverige senast år 2045 inte ska ha några utsläpp av växthusgaser och att alla kommande regeringar kommer att vara skyldiga att minska klimatutsläppen. Lagen fick ett brett stöd i riksdagen.

– Klimatlagen är den viktigaste reformen vi kan göra för våra barn och barnbarn. Från och med nu ska vi inte bara ta hänsyn till ekonomins ramar utan även planetens ramar, kommenterade Isabella Lövin.

Bilden delades på Twitter över 28 000 gånger och fick väldigt stor spridning i internationella medier: BBC, Washington Post och The Guardian är några som snappade upp utspelet.

Prenumerera på Caminos nyhetsbrev (max 1/månad)

@ATTNVideo
Facebook 2 juni 2017

”One man cannot destroy our progress, One man cannot stop our clean energy revolution. And one man can´t go back in time. Only I can do that”.

För detta guvernören i Kalifornien och skådespelaren Arnold Schwarzenegger skickar ett tydligt budskap till parti­kollegan i Vita huset – att hans viktigaste uppgift är att försvara folket, i det här fallet mot luftföroreningar och klimatförändringarnas extremväder. Detta efter att president Donald Trump meddelat att USA drar sig ur klimat­avtalet som tecknades i Paris efter många decenniers vånda och svårigheter för världens länder att komma överens. Arnold menar att om inte presidenten vill leda USA i klimatfrågan så kommer staterna och städerna att ta vid. Han passar på att addera hopp och visioner i sitt budskap:

”To many people the past we know is less scary than the future we don´t know. But some of us know what a clean energy future looks like. And it isn’t scary”

Inlägget har visats över 77 miljoner gånger och delats av mer än 2 miljoner människor.

@emanuelkarlsten
Facebook 14 November 2015

”Vi flyr från samma krafter som får miljoner över hela världen att fly. Men när vi flyr gör vi det med några knapptryck på en iphone och sedan är hela resan till trygghet färdig.”

När journalisten och sociala medier-­experten Emanuel Karlsten skriver på sin Facebooksida från terror­attentat-drabbade Paris, där han är på smekmånad med sin fru, sprids det som en löpeld. Över tre miljoner användare har nåtts av inlägget som innehåller en längre text till en suddig bild på en överfull flygplats. Kvällen innan dådet där 130 personer dödades och över 350 skadades hade de promenerat på en av de drabbade platserna och är förstås skakade av upplevelsen.

”Snart är vi hemma. Kan krama vår tvååring, se på tv och skaka på huvudet åt vansinnet. En skärrande upplevelse kommer övergå till ett minne. Vardagen kommer träda in. Och debatten om hur Sverige ska göra det svårare för flyktingar att fly kommer att fortsätta. Hur kan vi någonsin klandra dem för att göra precis allt de kan för att fly undan detta vansinne” avslutar Karlsten.

Inlägget delades över 17 000 gånger på Facebook.

@Selenagomez
Instagram 14 September 2017

”There aren’t words to describe how I can possibly thank my beautiful friend Francia Raisa. She gave me the ultimate gift and sacrifice by donating her kidney to me”

Skådespelaren Selena Gomez har inte mindre än 138 miljoner följare på Instagram. När hon lade upp en bild när hon precis gått igenom en njur­transplantation som följd av sjukdomen lupus flög den iväg rejält. Hon passade samtidigt på att uppmärksamma en av de organisationer som forskar kring botemedel för sjukdomen, Lupus ­Research Alliance, som därmed fick gratis marknadsföring av sällan skådat slag.

Selena Gomez klarade sig bra från operationen och inlägget gillades av över tio miljoner människor och kommenterades av över 265 000 personer.