Trendspanaren: Igors drejkurs har blivit status

KRÖNIKA. 2019 är ett allvarligt år. Jag har som trendspanare aldrig sett så många rynkade pannor som i år. Vår omvärld står inför enormt stora förändringar och frågan är hur vi kommer ta oss igenom detta.
Dela artikeln

Vi står inför en stundande lågkonjunktur, en eskalerande antikonsumtion och så klart den brännande frågan om klimatet. Parallellt med detta ser vi helt nya beteendemönster hos dagens unga. Vi kan skratta åt att dagens tjugoåringar inte äter lunch (de äter en wrap vid skrivbordet, inte en plastbrickelunch) eller att de inte dricker alkohol eller har sex. De bor hemma, vägrar lämna mamma, har ångest och funderar på att skippa semestern eftersom ”man ändå bara jobbar ihjäl sig två veckor innan, kollar mejlen under ledigheten och tar igen förlorad arbetstid”. Dagens unga tänker mer annorlunda än vad vi medelålders tror. Den nya konsumenten beter sig inte alls som jag gör.

Vi är verkligen i ett gigantiskt skifte. Enormt. Bara för att ta detta med antikonsumtion. Det är bra att HUI utsåg det återbrukade plagget till årets julklapp 2018. Men hur ska vi hantera butiksdöden? HUI och Svensk Handel säger att 10 000 butiker i Sverige kommer dö inom fem år. Säg att varje butik har fyra anställda. Det betyder 40 000 personer utan jobb. Vart ska de ta vägen? Och vad ska hända med alla dessa tomma lokaler? Alla lokaler kan ju inte bli restauranger. Och jag tänker – hur trygg kommer man känna sig i Katrineholm, Falun eller Bollnäs när alla lokaler är stängda? Sverige kommer att fyllas av spökstäder.

Parallellt med detta så slutar vi att flytta. Det finns det också statistik på. Vi varken flyttar eller köper nyproducerat. Fråga något av de börsnoterade fastighetsbolagen. Men det gör väl inte så mycket, tänker du … Nej, visserligen inte. Men glöm inte att vi i Sverige har en kultur av att ha en buffert för att renovera badrummet eller köpa en ny soffa när vi köper en ny bostad. Ja, i Sverige lånar vi till konsumtion. Så är det. Och jag törs säga att när vi inte flyttar längre, då kommer vi inte sälja ett enda nytt kök år 2019, vi kommer inte köpa en enda fullprissoffa. För vem sparar ihop pengar till ett nytt kök?

Fler trendanalyser i din inbox? Nyhetsbrevet - max en gång i månaden

Trots alla dessa dystra tankar så finns det ändå mycket därute som fascinerar och intresserar mig i mitt trendspanaryrke. Det handlar om status. Det är ett mänskligt beteende att värdera andra människor i grupp efter status. Vem är bäst förälder? Vem har bäst jobb? Vem har bäst liv?

Och det jag ser nu är hur vi kommer gå in i ett statusskifte. Med anledning av antikonsumtion och klimatångest kommer vi sluta bygga status med till exempel dyra handväskor. Eller dyra klockor. Eller dyra bilar.

Vem vill ha en teppanyakihäll 2019?

Istället ser jag ser hur upplevelser ger status. Jag tror att det trendigaste du kan göra år 2019 är att sjunga i kör. Eller gå på drejkurs. Eller sitta fem snubbar i en källare och tälja smörknivar. Jag tänker på min kompis Igor som en gång i veckan går till sin drejarkurs i Paris. De kanske är tio personer som träffas. En lärare. Ingen agenda. Man måste inte ”lära sig nåt” utan man går dit, får en klump lera och gör vad man vill. En skål, ett fat, en kruka. Läraren finns där för att svara på frågor och hjälpa, om det finns behov. Alla tio deltagare är djupt koncentrerade på sina projekt. Några timmar senare går man hem och veckan efter har produkten bränts, glaserat och man börjar på nästa projekt. Kanske en groda den här gången. Och jag känner att jag är vansinnigt avundsjuk på detta. Igors drejkurs har blivit status. Detta vill jag göra varje måndag. Att dreja, sjunga i kör eller tälja smörknivar har blivit det nya svarta i hela Europa. Snart även här i Sverige. Kan knappt bärga mig.