Gröna titlar som kommit och gått

Att ge ut ett magasin är ingen enkel match. Under de 13 år som Camino funnits har mediemarknaden förändrats från grunden. Trots detta har det funnits ett gäng tidskrifter som gett sig på denna galna idé, och dessutom med hållbarhetsfokus.
Dela artikeln

När Camino startades år 2007 talades det om ”tidningsdöden”. Digitaliseringen av mediemarknaden hade inletts. Facebook hade precis började breda ut sig, Iphone hade nyligen släppts och Google hade inlett sin tillväxtresa där de knaprade i sig en allt större del av de traditionella mediernas annonskaka. Medievärlden skulle aldrig bli sig lik. Och i den lilla nisch som Camino har rört sig inom har det kommit och gått flera intressanta svenska magasin.

Med det lite flashigare livsstilsmagasinet Eco Queen ville LRF Media locka en mestadels kvinnlig målgrupp med en slags ”ekofierad” veckotidning med mode, mat och skönhet. Den lades ner efter bara något år. Ungefär samtidigt gav Krav ut sin egna titel Reko, även den inledningsvis med ett brett livsstilsfokus, även om det var lite mindre glättigt. Det dröjde dock inte länge innan tidningen smalnades av till att handla enbart om ekologisk mat, mer i linje med Krav:s profil. Tidningen bar sig dock inte och lades ner efter några år. En tredje titel som låg nära Caminos profil var Good News Magazine (GNM), som enbart skrev om goda nyheter, enligt en internationell förlaga. De träffade rätt i tid när Facebook blivit dominant och suget efter positiva nyheter att ”gilla” var stort. GNM växte kraftigt i sociala medier och finns fortfarande kvar digitalt och på Facebook. Men magasinet bar sig inte och de gav upp efter några år.

En tidning som låg långt ifrån Camino inledningsvis men som på senare år närmade sig allt mer var affärstidningen Veckans Affärer (VA), mycket tack vare dåvarande chefredaktör Pontus Schultz som dog tragiskt i en cykelolycka. Hållbart entreprenörskap, delningsekonomi och klimat blev starka ämnen, men efter att ägaren Bonnier köpte konkurrenten Aktuell Hållbarhet (tidigare Miljöaktuellt) lade de ner VA.

På klimatområdet gjorde Effekt en fin insats med många duktiga medarbetare och stort fokus på aktivism. Tack vare statligt kulturstöd och en stor portion ideellt arbete hängde de med i många år. Sista numret kom ut 2019.

”Perennen som blommar när andra vissnar”

Självklart har det under denna period funnits massvis med bloggar, Facebook-grupper och entusiastiska influencers med liknande fokusområden. Dessutom har nyhetsmedier börjat skriva allt mer om framförallt klimat och vissa livsstilsrelaterade frågor.

Fortfarande är det svårt att locka läsare att betala för det digitala men det börjar hända saker. Allt fler tränar in nya vanor med regelbunden läsning på läsplatta eller mobil. Många uppskattar att slippa gå ut med pappersinsamlingen så ofta och förstår att kvalitetsjournalistik är något som man behöver betala för, oavsett distributionsform.

Nättidningen CSR i praktiken skrev vid något år en recension om Camino: ”Perennen som blommar när andra vissnar”. Det var fint. Även perenner dör dock tillslut. Men ni vet hur det är med kretslopp – när något dör bildar det grogrund för något annat. Välkommen att hänga med oss även framöver!