Ingemar Tigerberg
Bilindustrin har sett ungefär likadan ut i flera decennier, men nu är något påväg att hända. Två av förändringarna har bäring på hållbarhet - branschen rör sig bort från fossila bränslen mot eldrift och konsumenterna går från ägande till nyttjande. För att möta denna omvandling har det kinesiska företaget Geely (som även äger Volvo Cars) skapat det nya varumärket Lynk & Co. När jag träffar VD:n Alain Visser för en video-intervju är han noga med att poängtera att de inte är ett bilföretag.
– Även om vi erbjuder en bil, så är vi inte ett bilmärke. Det är viktigt att vi ses som ett livsstilsvarumärke inom mobilitet, därav namnet. Hela 80 procent av de som jobbar hos oss kommer inte från bilindustrin. Själv har jag jobbat i bilbranschen i över 30 år och stora delar av industrin ser likadan ut som de alltid gjort, berättar han.
Alain Visser chillar på klubben i Amsterdam.
Alain Visser är ursprungligen från Belgien men bor nu i Göteborg där Lynk & Co:s huvudkontor ligger. Här ska även företagets andra klubb starta. Premiären blev i Amsterdam, och den 15 januari är det tänkt att Göteborgssklubben drar igång. För att få tillgång till en Lynk & Co-bil behöver man bli medlem. Det kostar 5500 kronor i månaden, och fungerar ungefär som en slags långtidshyra. Utöver obegränsad tillgång till bilen ingår även all service, reparation, besiktning, försäkringar inklusive vägassistans.
– Våra kunder kan tänka sig att spendera mycket pengar på mobilitet, men vill helst inte binda upp sig. Vi har en månads bindningstid. Det är den viktigaste skillnaden mot att leasa en bil. Vi har även andra saker som ingår i medlemskapet såsom event, biljetter till filmfestivaler, konstutställningar och liknande aktiviter, beskriver Alain.
Privatleasing av bilar har ökat som alternativ i Sverige, så även olika delningstjänster såsom bilpooler. Lynk & Co:s bilar kommer med en inbyggd funktion att kunna hyra ut bilen vidare när den inte används. Den tillfälliga hyrestagaren låser då upp bilen med Lynk & Co:s app, ett system som liknar många andra moderna bilpooler. Priset bestäms av uthyraren.
– Konsumenter bryr sig mindre om att äga, mer om att uppleva. Om inte bilindustrin följer efter kommer de bara att sluta som underleverantörer till tjänsteindustrin. Till exempel Uber kommer köpa in sina bilar till lägsta möjliga pris, och då kommer bilindustrin att kollapsa, eftersom deras affärsmodeller inte håller för sådan priskonkurrens.
"Det här är första gången jag gör något jag verkligen brinner för"
I medlemsskapet i Lynk & Co ingår även tillgång till en elmoped, och enligt Alain Visser kommer det i framtiden ingå även fler färdsätt om företaget ska leva upp till sin ambition att ses som ett mobilitetsföretag.
– Jag är äldst i företaget med mina 57 år, men jag har aldrig känt mig så ung som här. Efter 34 år i bilindustrin ville göra något annat. Mina söner som är 20 och 24 år frågade mig vad jag har gjort hela livet? "Jag har sålt bilar" kändes inte så bra. År 2015 fick jag möjligheten att starta ett nytt företag. Det var det bästa jag har gjort. Det här är första gången jag gör något jag verkligen brinner för, berättar Alain.
Lynk & Co No 1 är en laddhybrid
Men bilen då? Vad är det nu som medlemmar får tillgång till? Företaget skryter med hållbara interiörmaterial, såsom återvunna fiskenät istället för läder och enklast möjliga instrumentpanel för minsta möjliga krångel. Den första modellen (01) som tillverkas hos systerföretaget Volvo Cars i Gent, Belgien är inte 100 procent elektrisk, utan en laddhybrid. Batteriet har enligt Lynk & Co en räckvidd på 70 kilometer, vilket i så fall är bland de bästa laddhybriderna.
Varför körde ni inte helektriskt från start, som Tesla?
– Idag är infrastrukturen för laddning inte tillräckligt bra, men så snart som möjligt hoppas vi på helt elektriskt. Jag tror runt år 2022, avslutar Alain.