Johanna Stål
Vart är vi på väg? Det är lätt att fastna i Corona när vi pratar trender och framtid. Samtidigt är det vad som till stor del speglat året 2020, efter att vi senast satt på Clarion Hotel i Göteborg och lyssnade på Stefan Nilsons trendspaningar. I år gavs Stora trenddagen givetvis i digitalt format och som sidekick hade han bjudit in Kennet Vrågård från NCS Color.
Som vanligt, när Stefan trendspanar, är det högt och lågt, färger och världsomvändande händelser. Där det tangerar framtid, hållbarhet och livsstilsbeteenden fanns en hel del intressant att hämta.
När vi har suttit hemma i ett helt år är det inte längre så mysigt att sjunka ner i soffan vid TV:n, för det är vad vi gör varje dag. Stefan berättar hur vi kanske ha skaffat oss funktionella hemmamöbler, målat om och pysslat med våra växter. Men nu börjar vi tröttna på våra hem.
Det är ett uppsving för gröna växter som renar luften – där är gullranka väldigt populär, enligt Stefan, som tillägger att årets inredningsväxt är Parasollträdet. Men nu söker vi också balans i livet på andra sätt.
– Hur kan man gå in och hjälpa människor att skapa balans? frågar sig Stefan, som tror att detta är nästa stora utmaning för företag. Han hänvisar till Cord Siegel, arkitekten som bygger sina egna hus och även är hyresvärd. Han har placerat bastun högst upp i huset, istället för att sälja dyra toppvåningar. Eftersom alla vill ha en bastu högst upp. Alla som hyr lägenhet får dessutom busskort och lånecyklar. Han hjälper människor att få balans i livet.
Zen, och att befinna sig i nuet, i kombination med vetenskap är hett. Det är forskningen vi kan lita på, men vi behöver en balans mellan det själsliga och det vetenskapliga. Vi har börjat jobba med händerna igen, med hantverk. Men det är ingen perfektionsim utan mera wabi sabi-estetik. Det är helt enkelt inte så noga, det viktiga är att man har försökt och att man skapar något.
En ny kravlöshet
Stefan pratar om kravlöshet som en trend. Han refererar till året 2010 när många krav tågade in i våra liv: att ha mobiltelefonen med sig överallt, att trycka på ”like-knappen” och räkna likes, Instagrams intåg och med det kravet om att visa upp våra liv. ”Lifestyleinfluencers” var etablerade och sedan dess har vi följt deras steg. Motreaktionen som nu kommer handlar om att koppla av, ta ett glas vin i solen, inte prestera och framförallt inte lägga upp det i sociala medier.
Stefan nämner TV-serien Flaked, som ett exempel. Det handlar om ett gäng på kanske världens hippaste gata, Venice Beach, och en kille som äger möbelbutik. De går på de coolaste restauranger men ingen tar någon bild.
– De är avslappnade och inte på tårna hela tiden för att få godkännande.
En trend är hur hälsa blivit ännu viktigare under Corona. Vi ska hålla oss hälsosamma och friska och maten är central. Gärna vegansk mat och kikärtan är trendigast av all mat, enligt matvarukedjan Whole Foods.
Dessutom kommer det beröringsfria hemmet. Hissar och dörrar ska hanteras utan kroppskontakt och det kommer produkter som dödar virus, rengöringslampor för mobiler, garderober som gör rent kläder…
– Vi går igång på saker som gör hemmet fritt från baciller, säger Stefan.
Hemmaträning är internationellt enormt stort och det senaste är det tysta gymmet, så man inte stör hemmaarbetande grannar.
Dessutom ser vi alla nya Corona-husdjur: De ger sällskap och något att prata om med grannarna. De skapar möten, ger värme och liv omkring oss. Det har också gett avtryck i modevärlden i form av djurtryck på kläder.
Våra nya Coronahusdjur påverkar också modet. Foto: Japeth Mast / Unsplash
Mer politisering
En poäng Stefan vill få fram är hur mycket mer politiskt samhället har blivit. Aktivism är allt vitigare, både bland miljökämpar och hos ”de dåliga killarna - de som stormade Kapitolium". Det pratas allt mer om ”purpose driven marketing”. Företagen plockar givetvis upp det politiska intresset och använder det i marknadsföring för att nå aktivisthjärtat. Men frågan är om det funkar eller om aktivisterna blir provocerade istället?
För Stefan har hållbarhet till 2021 blivit en självklarhet, kanske nästan mainstream.
– Vi har haft en hållbarhetsmedianärvaro som varit väldigt hög, men den kommer inte vara lika brännande 2021, menar Stefan, som inte tror att media kan belysa ett ämne lika starkt länge. Frågan är dock varför nyhetsmedier med allt från ekonomi-avdelningar till motor-avdelningar också skulle kuna ha klimat/hållbarhetsavdelningar?
En undersökning visar att 75 procent av alla amerikaner väljer något mer hållbart framför något "icke hållbart" och alla stora företag närmar sig frågan allt mer. Men gör de det på rätt sätt?
Coca-cola har börjat med en pappersflaska, vi ser blomkrukor i nedbrytbart material, toapapper av bambu, skor av gamla skor, cellulosa och tencel i textilier. Uppfinningsrikedomen är stor, men kanske är det inte det som löser problemen med konsumtionen?
Mest av allt längtar vi ut. Ut bland folk. Till den slamriga bistron, där vi lyssnar på andra människors småprat och slamrande bestick. Intresset för naturen växer. Men vi tar inte bara in naturen i våra hem utan vi tar ut oss själva ut i naturen. Här exemplifieras med 2020 års julklapp, stormköket, och aktörer som naturrestaurangen Steadans in the Woods. Skolklasser är utomhus, vi hittar kontorsmöbler utomhus och vi bygger fina uteplatser.
– Varför bo i en stad när man inte kan nyttja det staden erbjuder? 5G finns överallt så vi finns ändå uppkopplade.
För många som bott i staden länge är naturen något lite nytt och vi ser ”urban expats”, människor som bryter med staden och söker sig ut.
– Vi ser även en djupare relation till naturen, till moder natur, animism, idéer om att jorden är besjälad. Vi har förstått att det finns ett levande band mellan växter och att vi kan lära av naturen.
En ny optimism skönjes
Nostalgi är en annan trend, enligt Stefan. Här är 1980-talet fortfarande stort, men även vintage och fula loppisfynd. Ingen är intresserad av att köpa något nytt. Därför lanserar Ikea och Cervera vintagekollektioner.
– Renoveringsraseriet är ett Instagram-konto som är upprörda över att vi slänger och renoverar. Det är ett tecken i tiden, säger Stefan som menar att vi nu vill behålla sakerna vi har runt omkring oss, att göra om och nytt av det som redan finns.
Tyska Heimtextil, går till och med så långt att de säger sig ha tillverkat klart med textilier, nu handlar det bara om att återvinna de textilier som finns.
Renoveringsraseriet är ett exempel på ett initiativ som ligger i tiden
Upcycling är det heta, det vill säga att skapa mer förädlade produkter av återvunnet material, helst ska man ställa skräpet på en piedestal. Stefan nämner företag som Malmö Upcycling Service och Mark Van der Gronden i Nederländerna, som gör upsyclade kontorsmöbler.
Nu anar vi vårkänslor i luften. Vi vill släppa ut alla känslor. Vi närmar oss andra sidan pandemin, nu ska vi komma vidare. Vi söker hitta närhet i det digitala.
– Vi vänder blad, vi vänder om och tittar framåt. Nu vill vi gå vidare från Corona. Vi vill göra rätt den här gången. Clean start.
Vad som är rätt återstår att se. Stefan visare en bild på en undersökning där man tittat på vad olika åldersgrupper anser hållbarhet vara. Medan 40-plussare anser att hållbarhet handlar om återvinning och ekologiskt, så är det i yngre grupper en tendens mot veganskt och fairtrade. Mer politiskt och värderingsladdat. Återstå att se som sagt, men framtiden är onekligen spännande!