Tobias Jansson
Att pandemin fört oss ut i naturen på hemmaplan på ett kanske aldrig tidigare skådat sätt är ju knappast en nyhet, och att det kommer vara fortsatt mycket folk ute i markerna under den stundande sommarsäsongen är förstås ingen vild gissning. Framsynta företag som skapat innovativa, cirkulära affärsmodeller som bygger på tillgång framför ägande ligger därför helt rätt i tiden när fler vill ut och prova på olika aktiviteter. Ett sådant företag är Point 65 Sweden som står bakom konceptet Kayakomat, kajakuthyrning med självbetjäning som under våren har tänkt rullas ut över hela landet, med början i Stockholm och Göteborg. Det hela är mycket enkelt: du bokar din kajak på nätet, får en kod, tar dig till platsen där kajaken finns, låser upp och paddlar iväg. Lite gladare och lite tröttare lämnar du sen tillbaks den – antingen i samma Kayakomat, eller en på platsen dit du paddlat. Runt om i landet kommer det finnas ett hundratal Kayakomater under sommaren. Kajakerna är, dessutom, gjorda i återvinningsbar och till stor del återvunnen plast.
! Det här är en notis som kommer från nyhetsbrevet Veckans cirkulära som författas av Tobias Jansson och bevakar utvecklingen inom regenerativ och cirkulär ekonomi.